Rode bieten

De rode biet, ook wel ‘kroot’ genoemd, heeft een heerlijk zoete smaak en is hét wintermedicijn bij uitstek, want boordevol vitaminen en antioxidanten.De rode biet is het kleine broertje van de suiker- en de voederbiet. Rode bieten hebben meestal een ronde vorm maar er bestaan ook variëteiten met langwerpige vormen en met geel en wit vruchtvlees. De gele exemplaren zijn frisser van smaak en worden vaak in een salade gebruikt.

De goede eigenschappen van rode bieten Rode bieten zijn:

  • een goede bron van vitamine A en C, onmisbaar voor een sterk immuunsysteem.
  • rijk aan gezonde voedingsstoffen en vezels.
  • bevatten veel ijzer, ontgiften de lever en zuiveren het bloed.
  • rijk aan magnesium, kalium, foliumzuur (door de aanwezigheid van foliumzuur beschermen ze tijdens de zwangerschap tegen spina bifida (open ruggetje).
  • Daarnaast bevatten rode bieten  ‘bètacyanine’, een plantaardig pigment dat volgens sommige onderzoeken cellen helpt beschermen tegen kankerverwekkende stoffen.
  • Rode bieten bevatten ook een goede dosis antioxidanten en verkleinen het risico op hartklachten.
  • Ze helpen je cholesterol verlagen (tot wel 40% minder als je dagelijks een kleine portie bietjes eet)
  • Het blad zelf is een rijke bron van kalium, calcium, ijzer, bètacaroteen en vitamine C
  • Rode bieten behoren tot de groenten die de meeste suiker bevatten, maar bevatten relatief weinig calorieën: circa 37 kcal in 80 gram.

Helpt rode biet tegen hoge bloeddruk? De resultaten van een kleine studie gesponsord door de Britse Heart Foundation liegen er niet om. Mensen met hoge bloeddruk die dagelijks een glas van ongeveer 250 milliliter rodebietensap dronken, zagen hun bloeddruk gemiddeld met ongeveer 10 ml kwik dalen. Dat komt ongeveer overeen met het effect dat bereikt wordt met veel geneesmiddelen tegen hoge bloeddruk. Maar daarmee nog niet aangetoond dat je gezondheid, en vooral die van je hart en bloedvaten, er dank zij dat glas sap op vooruit zal gaan. Dat zal nog moeten blijken uit langer lopende onderzoeken.  Deze zullen nog moeten uitwijzen of het verlagend effect op de bloeddruk ook na langere tijd nog blijft aanhouden.

Prestatie verhogend effect Tijdens de Tour de France van 2012 is er een nieuw onderzoek over een test met wielrenners verschenen.  De renners moesten 2 x een tijdrit van 4km en van 16km rijden. 2,5 uur voor de ritten dronk men een halve liter rode bietensap die de ene keer wel en de andere keer geen nitraat bevatte. De prestatie na het drinken van de gewone, nitraatrijke, rode bietensap waren beter dan na de sap waar het nitraat uit was gehaald. Gemiddeld was het verschil 11 seconden op de 4km tijdrit en 45 seconden op de 16km tijdrit. Dit kwam omdat bij hetzelfde zuurstofverbruik men meer energie (watt) kon voortbrengen. Een bloedvatverwijdende werking van het nitraat en de geringere zuurstofbehoefte van de spieren zijn hiervoor verantwoordelijk. De auteurs benadrukken dat, afgezien van het nitraat, de polyfenolen en betacyanine in rode bieten ook een gunstige invloed op de gezondheid en de prestaties kunnen hebben.

Quinoa Peer ontbijt

We krijgen regelmatig de vraag wat een goed alternatief is voor brood als ontbijt. Veel mensen komen erachter dat ze het ontbijt liever overslaan, terwijl

Lees meer »

Kettlebell training

Een kettlebell, in het Russisch girya, is een gietijzeren gewicht dat er uitziet als een kanonskogel met een handvat eraan. De kettlebell word al eeuwen

Lees meer »

In de huidige tijd is het voor iedereen een uitdaging om in beweging te blijven en gestructureerd te blijven trainen. Daarbij geven de huidige omstandigheden aanleiding om af en toe wat tijd voor je zelf te nemen, stoom af te blazen en energie op te laden. Bij Movelife bieden we de mogelijkheid om onder begeleiding van een fysio / coach / trainer aan je gezondheid te blijven werken.
Wij hanteren strikte richtlijnen met betrekking tot het houden van 1,5 meter afstand.
- De materialen voor gebruik tijdens de trainingen worden grondig schoongemaakt en gedesinfecteerd.
- Heb je klachten zoals omschreven door het RIVM dan blijf je thuis. Dat geldt ook voor onze collega's.
- Voor en na de training wassen we onze handen.
- Je gebruikt een grote eigen handdoek tijdens de training
- Je gebruikt je eigen bidon tijdens de training

De informatie op onze website zal in sommige gevallen niet volledig up to date zijn. Sommige programma's (waaronder alle programma's in groepen) kunnen we tot nadere berichtgeving vanuit de overheid niet aanbieden. We hebben ervoor gekozen om onze small group trainingen gedurende onbepaalde tijd in de buitenlucht te verzorgen. Je vind op onze website voldoende informatie over onze werkwijze. Wil je meer informatie dan nodigen we je graag uit voor een persoonlijke kennismaking.

Movelife Leidsche Rijn
Pablo Picassostraat 216
3544 NX Utrecht
Leidscherijn@movelife.nl
Movelife Utrecht Oost
St. Janshovenstraat 1a
3572 RA Utrecht
Utrecht@movelife.nl