Kettlebell training

Een kettlebell, in het Russisch girya, is een gietijzeren gewicht dat er uitziet als een kanonskogel met een handvat eraan. De kettlebell word al eeuwen gebruikt in Rusland maar duikt het eerst op in de geschiedenis van de oude Grieken. De grootste overgebleven kettlebell uit die tijd, nu te bewonderen in het museum van Olympia, is een 143,5 kg wegende steen waarop nog te lezen valt; “Bibon tilde mij met één hand op”. Deze prestatie is tot nu toe nog ongeëvenaard. In Rusland zijn het vooral topsporters en militair personeel die ermee trainen. Tegenwoordig is de kettlebell vaak te vinden in de sportschool en is bij veel sporters een favoriet trainingsmiddel.

Waarom trainen met een Kettlebell?

Met een Kettlebell train je verschillende belangrijke facetten van het lichaam tegelijkertijd. De facetten, kracht, duurvermogen, snelheid, lenigheid en coördinatie zijn de basiscomponenten voor een goede conditie en fitheid. Ook techniek en tactiek zijn belangrijke voorwaarden voor fitheid, maar ondergeschikt aan de conditie. Deze componenten van fitheid en conditie zijn op vele manieren te trainen, denk bijvoorbeeld aan krachttraining in de sportschool, stabiliteitstraining bij een fysiotherapeut, rekoefeningen na een training of  een groepsles in de sportschool. Maar waarom dan trainen met een Kettlebell? Met een Kettlebell work-out worden facetten samengevoegd en leer je deze componenten te combineren. Je traint alle componenten gelijkmatig op. Je bent namelijk ‘in de keten aan het trainen’. Dit houdt in dat je niet één spiergroep pakt en deze op eerder genoemde facetten versterkt, maar je bent het hele lichaam aan het versterken.

De superieure effecten van het trainen met de Kettlebell

Trainen met de kettlebell veroorzaakt de aanmaak van groeihormoon (somatotropine). De productie van groeihormoon vindt plaats in de hypofyse (gelegen in de hersenen) en komt vrij bij onder andere lichaamsbeweging, stress en ongeveer twee uur na het inslapen. De oefeningen met een kettlebell stimuleren de aanmaak van dit groeihormoon terwijl andere trainingsvormen juist hormonen kunnen aanmaken die vet vasthouden (adrenaline, cortisol). Groeihormoon stimuleert de verbranding van lipiden (vet)! In de praktijk komt het erop neer dat 20 tot 30 minuten trainen met een Kettlebell meer resultaat geeft dan een normale training van een uur in de sportschool.

Kortom, het trainen met een Kettlebell is leuke effectieve manier om snel van uw overtollige kilo’s af te komen!

Fysiotherapie in Utrecht

Fysiotherapie Utrecht oost   Fysiotherapie in Utrecht. Movelife, resultaatgerichte Oefentherapie door fysiotherapeuten uit de sportwereld. Ook voor Dry Needling en Medical Taping   Fysiotherapie volgen

Lees meer »

Kettlebell training

Een kettlebell, in het Russisch girya, is een gietijzeren gewicht dat er uitziet als een kanonskogel met een handvat eraan. De kettlebell word al eeuwen

Lees meer »

Personal trainer Utrecht

Fit en gezond blijven, dat willen we allemaal, maar wat doe jij eigenlijk om dat voor elkaar te krijgen? Jouw personal trainer in Utrecht staat voor je klaar bij

Lees meer »